دیوارنگاری در ایران

ارسال شده در تاریخ 2 ژانویه 2021

هنر دیوارنگاری و گرافیتی هنری است که روی دیوارهای عمومی انجام میشود، در دید مردم است و معمولا بدون اجازه انجام میشود. در ایران بر خلاف کشورهای دیگر دیوارنگاری کارهای سفارشی شهرداری میباشد. نقاشی از شهدا و نمایادهای سیاسی و دولتی سفارشهایی است که از طریق دولت انجام میشود. البته یک فرقهایی بین اصطلاهاتی مثل دیوارنگاری، گرافیتی و هنر دیوارنگاری میباشد.

مثلا دیوارنگاری معمولا سفارشی و ازاد است و به عنوان زیباسازی شهری معروف شده است، وقتی هنر گرافیتی بدون اجازه و ممنوع میباشد. هر چند هنرمندان گرافیتی هم کار خود را به عنوان زیباسازی شهری میدانند. یک فرق دیگر این دو هنر این است که دیوارنگاری یا کار سفارشی گرافیتی به هنرمند یک درامدی میدهد وقتی هنر گرافیتی هیچ در امدی برای هنرمند نقاشی ندارد بلکه باید هزینه اسپریهای رنگ را هم خود بدهد. این یک فرق بزرگ بین یک هنرمند دیوارنگار یا نقاش و یک گرفیتی کار نقاش میباشد.

گرافیتی که بدون اجازه انجام میشود همیشه به عنوان زیبا سازی شهر شناخته نشده است. یک مدل گرافیتی به اصطلاح اینگلیسی Mural که نقاشی است که روش کار میشود و مدلهای دیگر مابین این هنر و به اصطلاح اینگلیسی vandalism و کاری با اسپری رنگ میباشد و سریع، ممنوع و بدون هزینه وقت گذاشتن روی کار میباشد و بیشتر به عنوان کثیف کاری شناخته شده است. این هنر که بیشتر در دید بینندگان چیز دیگری بغیر از خط خطی نیست از زمان روم باستانی تا العان در در دیوار دیده میشود. در روم باستانی توسط یک اشیاه تیز انجام میشد، وقتی در حال حاضر این کار بیشتر از طریق اسپری رنگ انجام میشود. وسایل دیگر که برای این کار انجام میشود کپسول اتشنشانی و مازیکهای گرافیتی میباشد. البته هنوز هم این هنر با اشیاه تیز و یا حتی خودکار معمولی انجام میشود.

دیوارنگاری

گرافیتی

این هنر البته با اسپری رنگ اوج گرفت و در حال حاضر اسپری رنگ مخصوص این هنر به بازار امده است. دلیل این که اسپری رنگ برای این کار استفاده میشود این است که اسپری رنگ به راحتی همل و استفاده میشود. وسایل دیگر مثل پیستوله که برای دیوارنگاری و نقاشی روی دیوار استفاده میشود راحت قابل همل نمیباشد. در حال حاضر اسپری رنگ با سایزهای مختلف در بازار موجود است و بعضی از این اسپریهای اسپری جیبی نام گرفته اند چون اندازشون کوچک است و راحت در جیب جای میگیرند. ولی سایز استاندارد اسپری رنگ و اسپری رنگ گرافیتی 400 میل است. سایزهای دیگر این اسپری 600 میل که سایز بزرگتر و 150 میل است که سایز کوچکتر و جیبی این اسپری میباشند.

گرافیتی

دیوارنگاری

ولی مشکل اینجاست که اسپری هنری و گرافیتی در ایران کمیاب است و هنرمندان ایرانی مجبور هستند که از اسپری همه کاره 300 میل موجود در بازار ایران برای هنرشان استفاده کنند. شرکت اسپری رنگ تکگل اولین شرکتی است که برای این هنر اسپری تولید کرده است. این اسپری والو خاص گرافیتی، رنگ اکرولیک و تنوع رنگی بالا دارد که هنرمند گرافیتی و نقاش دیوارنگاری راحت میتواند این اسپری را مثل مواد رنگی بر روی دیوار استفاده کند.

اسپری رنگ نقاشی

اسپری رنگ نقاشی

مطالب مرتبط

همایش هنر دیوارنگاری در عراق

شرکت اسپری رنگ تک گل تولید کننده اسپری رنگ، اسپری چسب، اسپری سیلیکون، اسپری wd40، اسپری واکس داشبورد و لاستیک میباشد. شرکت اسپری رنگ تک گل برنامه دارد که در همایش هنر دیوارنگاری در عراق حضور داشته باشد. شرکت تک گل تنها تولید کننده اسپری رنگ هنری دیوارنگاری در ایران و خاورمیانه میباشد و برنامه […]

ادامه مطلب

سفارش تولید اسپری

شرکت اسپری رنگ تکگل امروز 16 کارتن مشکی براق اسپری گرافیتی با والو مخصوص دیوارنگاری تولید کردیم. مدیریت فروش شرکت اسپری رنگ تکگل برای فروش اسپری تکگل دنبال کسی است که هم تبلیغات هم فروش و هم مسیولیت تبلیغات را در دست بگیرد. در حال حاضر 0098 استور این کار را در دست گرفته است […]

ادامه مطلب

اسپری دیوارنگای

سری دوم سفارش والو کلش به دستمون رسید به مقدار ۴۰۰۰ والو و ۶۰۰۰ کپ مخصوص اسپری گرافیتی. اسپریی که با این والو تولید میشود اسپری دیوارنگاری، گرافیتی، هنری است با ۹۰ کد رنگی مختلف. ما امروز اسپری سفید، کد 1، اسپری سفید و اسپری رنگ مشکی، کد 2، مشکی عشق تولید میشود. هنوز مقدار […]

ادامه مطلب
با ما همراه باشید

برای دریافت آخرین اخبار و محصولات اسپری تک گل در خبرنامه تک گل عضو شوید

© 1397 - 1400 ، تمامی حقوق برای تک گل محفوظ است .
طراحی و برنامه نویسی توسط مرتضی گنج . Sitekade.com